Proven Teaching Practice in Higher Education
The BMBF-funded joint project Open Pattern Tool for Higher Education Research and Practice (OPTion) is developing an Open Access infrastructure for capturing and systematizing proven teaching-learning practices according to the pattern approach.
The repository, c.q. the open access online journal, is primarily aimed at teachers who would like to publish their proven teaching scenarios as patterns or draw inspiration for their own teaching from the reading. For research purposes, Patternpool can be used to analyse the pattern collection or the underlying metadata
Auf dieser Seite präsentieren wir Ihnen ausgewählte Literaturempfehlungen aus unserem Projektumfeld.
Didaktische Muster
Baumgartner, Peter (2011): Taxonomie von Unterrichtsmethoden: ein Plädoyer für didaktische Vielfalt. Waxmann, Münster.
Givvin, Karen Bogard/Hiebert, James/Jacobs, Jennifer K./Hollingsworth, Hilary/Gallimore, Ronald (2005): Are there national patterns of teaching? Evidence from the TIMSS 1999 video study. In: Comparative Education Review, 49 (3), 311–343.
Kohls, Christian (2013): The theories of design patterns and their practical implications exemplified for e-learning patterns. Verfügbar unter: https://opus4.kobv.de/opus4-ku-eichstaett/files/158/kohls_patterns13032014.pdf
Van den Berk, Ivo/Kohls, Christian (2013): Muster, wohin man schaut! Zwei Ansätze zur Beschreibung von Mustern im Vergleich. In: Bremer, C./Krömker, D. (Hrsg.), E-Learning zwischen Vision und Alltag (Medien in der Wissenschaft), 206-216. Waxmann, Münster.
Open Educational Resources
Deimann, Markus/Neumann, Jan/Muuß-Merholz, Jöran (2015): Whitepaper Open Educational Resources (OER) an Hochschulen in Deutschland – Bestandsaufnahme und Potenziale. Verfügbar unter: https://hochschulforumdigitalisierung.de/sites/default/files/dateien/Whitepaper%20OER%20Hochschule%20%282015%29.pdf
Dickel, Sascha/Franzen, Martina (2015): Wissenschaft im digitalen Wandel: Demokratisierung von Wissensproduktion und Wissensrezeption? Verfügbar unter: http://hdl.handle.net/10419/108962